Det fanns en tid då musikbranschen kunde få in sina pengar på att sälja musiken på skivor och kassettband. De senaste hitsen spelades på radio, och när tekniken var mogen också på TV. Ville man höra mer av sina musikhjältar var man tvungen att köpa musiken. Idag fungerar dock inte musikbranschen på samma sätt som för 20 år sedan. De mesta, också den musik som inte är uppbackad av ett musikbolag, går att lyssna på i medier som Youtube och i stort sätt all musik går att ladda ner. Sen det blev möjligt för privatpersoner att olagligt ladda ner musiken på egen hand, har branschen fått kämpa för att åter få tillbaka köpare till musiken. En av lösningarna har varit tjänster som populära Spotify.

Utvecklingen i branschen har bland annat lett till att det blivit allt viktigare att kunna få folk att komma till spelningar. Slutsålda biljetter till konserter har blivit en nödvändighet. Dock har även de stora stjärnorna, som Jennifer Lopez, haft problem att sälja slut. Biljetterna har blivit dyrare för dem som vill gå och man har tvingats hitta på komplimenterande saker att sälja. Jennifer Lopez har exempelvis gjort en konsertfilm i det populära 3D-formatet, som man kan läsa mer om. För privatpersoner kanske det hela inte alltid är så fel, för visst borde livemusik vara musik då den är som mest genialisk?